Friday, June 5, 2009

MUKTAMAR PAS: PERCATURAN ANTARA ULAMA' & PROFESSIONAL (BAHAGIAN I)

Setiap kali saya melihat Muktamar PAS berlangsung dan Dewan bersidang, isu yang sama iaitu perebutan jawatan antara golongan Professional dan golongan Ulama' akan timbul. Mengapa ini semua berlaku... Kita kembali pada zaman seawal penubuhan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) pada 24 November 1951 (walaupun terdapat beberapa tarikh yang berbeza mengenai pertubuhan parti ini) .

Pada awal penubuhan parti ini, ramai ahli PAS menjadi ahli kepada dua parti iaitu UMNO dan PAS. Presiden atau pengerusi pertama PAS pada masa itu iaitu Ustz Hj Ahmad Fuad Hassan, juga adalah ahli UMNO. Namun bukan ini yang saya ingin pertekankan... Apa yang saya tertarik mengenai PAS adalah semasa zaman kepimpinan Dr.Burhanuddin al-Helmy, presiden ketiga PAS (1956).

Bagi saya, Dr. Burhanuddin al-Helmy adalah antara tokoh politik dan cendikiawan yang amat menonjol pada zamannya dan antara yang terserlah dalam sejarah Malaysia, tetapi semua jasa beliau dilupakan begitu sahaja dan diabaikan bukan sahaja rakyat Malaysia, malah ahli di dalam PAS sendiri.Jadi kenapa golongan professional dan ulama' menjadi percaturan, semuanya berpunca dari zaman ini... Nantikan artikel saya seterusnya mengenai ideologi beliau dalam PAS.

No comments: