Monday, May 17, 2010

KRISIS PEJUANG BAJU MERAH: hampir sama seperti yang berlaku di Perak suatu ketika dahulu


Lihat sahaja bagaimana kerajaan di sana membenarkan rakyat berhimpun serta menyuarakan pendapat… mendesak kerajaan serta memberi tekanan secara berhimpun beramai2… Ini menunjukkan demokrasi sebenar, cuma apabila ianya berlarutan dan semakin teruk, kerajaan Thailand terpaksa menggunakan kekerasan.

Sama sahaja pokoknya: rakyat mahu bersuara untuk mengadakan pilihanraya semula bagi memilih pemimpin yang mereka mahukan dan percaya. Penyelesaiannya mudah sahaja samada di Perak dahulu mahupun buat Abhisit Vejajiva, iaitu: Pilihanraya semula.

Jika kita perhatikan sekarang rakyat di Thailand mahu Raja mereka campur tangan dalam politik yang bergolak di negara mereka. Di Perak juga sudah melibatkan sistem Raja di mana pihak tertentu telah melibatkan institusi Di Raja dalam merampas kuasa di negeri tersebut. Ternyata situasi yang berlaku sama cuma yang membezakannya adalah ianya berlaku dalam saiz kelompok yang berbeza.

Kriris politik di Thailand hanya mampu dileraikan dengan membubarkan parlimen serta mengadakan emula pilihanraya agar kehendak rakyat dapat ditunaikan secara adil dan demokrasi…

Fikir2kan…Sekian... Lain hari kita bicara....

No comments: